Strona głównaPracaJak wesprzeć starszych pracowników?

Jak wesprzeć starszych pracowników?

Współczesny 50-latek nie jest już tym samym, jakiego spotkać mogliśmy jeszcze kilkanaście lat temu. Zadbany, elegancki, bez problemu obsługujący telefon komórkowy i nierzadko na co dzień korzystający z komputera. Choć młodość trwa obecnie dłużej, pracodawcy w Polsce nadal dość niechętnie zatrudniają starszych pracowników.
Według badań CBOS, aż 48% osób chciałoby utrzymać aktywność zawodową po emeryturze. Zazwyczaj do tej grupy należą osoby z wyższym wykształceniem, mieszkające w dużych miastach. Niestety, jeśli sytuacja na polskim rynku pracy nie ulegnie zmianie, nie wszyscy chętni mogą liczyć na utrzymanie swoich miejsc pracy. Mimo, że osoby dobrze sytuowane i aktywne zawodowo niezależnie od wieku starają się na bieżąco z nowymi trendami i technologią, pracodawcy obawiają się zatrudniać osoby powyżej 45 i 50 lat. Często nie dostrzegają potencjału osób starszych - ich doświadczenia, zaangażowania i umiejętności racjonalnej oceny sytuacji.

Tylko niektóre Polskie firmy podejmują realne działania związane z problemem starzejącego się społeczeństwa. Częściej słyszy się o akcjach skierowanych do osób w wieku 45 lub 50+ prowadzonych przez organizacje pozarządowe i instytucje szkoleniowe. Celem takich akcji jest najczęściej rozwijanie kompetencji przez dodatkowe szkolenia i praca nad poprawą własnej samooceny. Właśnie złe myślenie o sobie jest powodem przedwczesnego wycofania z życia zawodowego lub niewykorzystywania nadarzających się okazji u wielu starszych osób. Współpracownicy i pracodawcy nie rozumieją, że czasem wystarczy dobre słowo i odrobina wsparcia, a pracownik może okazać się bardziej efektywny i oddany niż jego młodszy kolega.

W porównaniu do innych państw Unii Europejskiej niewielu przedsiębiorców w Polsce prowadzi pozytywną politykę zatrudnienia i zamieszcza oferty pracy dla osób powyżej 50-tki.

Nawet osoby poniżej trzydziestki mogą czuć się zakłopotane obserwując dwu-trzyletnie dzieci, które bez specjalnych problemów posługują się komputerem. Rewolucja informatyczna w Polsce nastąpiła jednak 15 lat temu i podstawowa obsługa komputera nie jest obca nawet osobom starszym. Największy problem osób w wieku powyżej 50-tki to obecnie własna samoocena i reakcje otoczenia. Z odrobiną wsparcia takie osoby mogą osiągać znakomite wyniki w pracy i stanowić odpowiedzialną, ambitną i oddaną kadrę.

Anna Kotnowska / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy