Strona głównaPracaPraca po godzinach osłabia twoje samopoczucie

Praca po godzinach osłabia twoje samopoczucie

Obecnie nierzadko oczekuje się, że pracownicy będą odpowiadać na e-maile związane z pracą po godzinach lub zabierać ze sobą laptopy na wakacje. Jednak zacieranie się granic między obowiązkami i życiem osobistym może wpływać na dobre samopoczucie ludzi i prowadzić do wyczerpania, ostrzegają eksperci z Uniwersytetu w Zurychu.
Praca po godzinach osłabia twoje samopoczucie [fot. tookapic from Pixabay]
W internetowym badaniu wzięło udział ponad 1900 pracowników z różnych sektorów z kilku niemieckojęzycznych krajów. Większość była w związku małżeńskim (70,3 proc.), a ich średni wiek wynosił 42,3 lat.

Połowa uczestników pracowała 40 lub więcej godzin tygodniowo, a 55,8 proc. stanowili mężczyźni.

Uczestników pytano, na ile potrafią zarządzać granicami między życiem zawodowym i prywatnym, np. jak często pracują w domu, jak często pracują w weekendy i jak często myślą o pracy w czasie wolnym.

Badani podawali także, czy znajdują czas na odpoczynek po pracy, aby spotkać się ze znajomymi, uprawiać sport i zajmować się oraz informowali, na ile dbają o to, aby praca nie kolidowała z ich życiem prywatnym.

Dobrostan oceniano, biorąc pod uwagę poczucie wyczerpania fizycznego i emocjonalnego, a także poczucie równowagi między pracą i pozostałą częścią życia.

Jak się okazało, pracownicy, którzy nie oddzielali wyraźnie od czasu wolnego, rzadziej podejmowali zajęcia, które pomagały im się zrelaksować i odzyskać siły po obowiązkach zawodowych.

Osoby te były bardziej wyczerpane i doświadczyły mniejszego poczucia równowagi oraz dobrego samopoczucia w różnych kluczowych aspektach swojego życia.

- Ludzie, którzy łączyli pracę z życiem pozazawodowym, deklarowali, że są bardziej wyczerpani, ponieważ rzadziej się regenerowali- wyjaśnia Ariane Wepfer, współautorka badań.

- Ten brak działań regeneracyjnych wyjaśnia ponadto, dlaczego ludzie, którzy włączają swoją pracę do reszty życia, mają niższe poczucie dobrostanu - dodaje.

Politykę i kulturę organizacyjną firm należy dostosować tak, aby pomóc pracownikom zarządzać granicami między pracą i inną częścią życia w sposób, który nie pogarsza ich . W końcu słabsze samopoczucie idzie w parze ze zmniejszoną produktywnością i zmniejszoną kreatywnością - wyjaśnia Wepfer.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy