08-11-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Państwowa Inspekcja Pracy będą wspólnie przeciwdziałać nielegalnemu zatrudnieniu. Obie instytucje zawarły w tym celu oficjalne porozumienie.
Wzajemna współpraca obu instytucji obejmować będzie działania z zakresu przeciwdziałania nielegalnemu zatrudnieniu, eliminowania zagrożeń wypadkowych i chorobowych oraz obniżania poziomu ryzyka zawodowego w pracy.
Narzędziem służącym realizacji postawionych w porozumieniu celów będzie wzajemna wymiana informacji. Instytucje wymieniać się będą zarówno informacjami o stwierdzonych u pracodawców przypadkach nieprawidłowości z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, jak i danymi statystycznymi.
ZUS zobowiązał się do przesyłania PIP zbiorczych danych statystycznych o odszkodowaniach wypłaconych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Udostępni inspekcji pracy ze swoich zasobów informatycznych dane jednostkowe o płatnikach składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Pracy.
PIP będzie zawiadamiać ZUS o stwierdzonych w czasie kontroli przypadkach naruszenia przepisów o ubezpieczeniach społecznych - chodzi głównie o nieprzestrzeganie obowiązku dokonywania zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych oraz nieopłacanie lub zaniżanie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych, a także o uchybienia dotyczące wypłacania świadczeń z ubezpieczeń społecznych. ZUS z kolei ma informować inspekcję pracy o wynikach postępowania w sprawie tych nieprawidłowości.