25-09-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Z badań Portalu Praca.pl wynika, że 42% Polaków boi się zmienić pracę. 50% nie odczuwa tego rodzaju lęku, a niezdecydowanie deklaruje 8%.
Taki wynik może być zastanawiający. Jak podkreślają eksperci rynku pracy z portalu Praca.pl, Polacy zaczynają świadomie planować swoją ścieżkę kariery, ale nadal spora liczba boi się zmian.
- Dostępne w Internecie poradniki czy artykuły uczą nas, że warto określić swoje cele zawodowe, a potem konsekwentnie je realizować - komentuje Izabela Sadowska-Trzcińska, ekspert rynku pracy z Praca.pl.
Po co zmieniamy pracę? Wpływa na to wiele czynników: lepsze wynagrodzenie, chęć dalszego rozwoju, konflikty w starym miejscu pracy, poczucie znudzenia obecnym zajęciem, czy w końcu: zwolnienia. Eksperci Praca.pl zauważyli, że w pewnych dziedzinach wymiana ludzi jest nieunikniona, ponieważ praca jest tam nieciekawa i mało rozwojowa.
Istnieją więc sfery działalności, w których następuje rotacja kadr: sprzedawca, kasjer w markecie, śmieciarz.
- Nie możemy mówić o zawodzie, w którym częste zmiany pracy są konieczne. Wynika to przede wszystkim z podejścia samego pracownika, czy ma on zaplanowaną ścieżkę swojej kariery, czy „skacze z kwiatka na kwiatek" - dodaje Sadowska-Trzcińska.
Zmiana pracy często bywa także wielkim stresem, gdyż niesie za sobą wiele niewiadomych. Obawiamy się, czy podołamy nowym obowiązkom, nie mamy wiedzy na temat atmosfery pracy w nowym miejscu, zastanawiamy się czy nowy pracodawca zapewni nam stabilne warunki zatrudnienia.
- Zmiana nie jest niczym stresującym dla ludzi z doświadczeniem w branżach, które przeżywają rozkwit, czy specjalizacjach, które są niezbędne dla funkcjonowania firmy - mówi Michał Filipkiewicz, kierujący działem marketingu w Portalu Praca.pl. - Z reguły na brak pracy nie narzekają finansiści, farmaceuci, informatycy, czy dobrzy sprzedawcy. Najłatwiej zmienić pracę osobie, która pragnie przejść do firmy z podobnej branży. Pracodawcy preferują takich właśnie kandydatów uważając ich za fachowców, którzy mogą wnieść do firmy świeże spojrzenie, nowe pomysły, a czasem przynieść wartościowe kontakty.