Strona głównaPracaJak mądrzej pracować z domu? Eksperci ergonomii radzą

Jak mądrzej pracować z domu? Eksperci ergonomii radzą

Od czasu pandemii COVID-19 wielu ludzi częściej pracuje z domu. Warto zastosować wówczas kilka rad, by zorganizować pracę w najbardziej komfortowych warunkach.
Jak mądrzej pracować z domu? Eksperci ergonomii radzą [fot. StartupStockPhotos from Pixabay]
- Dobrze jest robić sobie przerwę, najlepiej co 30 minut, aby zachować zdrowie i zminimalizować , barków i ramion - mówi dr Kermit Davis, ekspert ds. ergonomii na University of Cincinnati College of Medicine.

- Ciało nie lubi ciągłej pozycji statycznej. Nie chcesz przez cały czas ani siedzieć, ani stać. Chcesz zmieniać swoją pozycję w ciągu dnia - dodaje dr Davis.

W czasie pandemii koronawirusa pracownicy w całym kraju zamienili swoje piwnice, pokoje gościnne, stoły w jadalni lub sypialnie w prowizoryczne biura. Warto jednak zadbać o ergonomię tych nowych przestrzeni.

- Gdy pracujesz z domu, zwykle nie dysponujesz sprzętem z biura. Możesz korzystać z laptopa w domu, ale ma powinno mieć to krótkotrwały charakter. W podróży warto go używać nie dłużej kilka godzin. Nie należy korzystać z laptopa przez osiem czy dziewięć godzin dziennie - radzi dr Davis.

Ekran i klawiatura laptopów są mniejsze niż w standardowym komputerze biurowym. W rezultacie użytkownik często patrzy w dół, ponieważ mniejszy znajduje się znacznie poniżej wysokości oczu i to jest niekorzystne dla i głowy.

Przeprowadzono ankietę wśród kilku tysięcy pracowników, którzy przez znaczący czas wykonywali obowiązki zawodowe w domu. Ergonomiczne oceny domowych stanowisk pracy pozwoliły zidentyfikować wiele problemów, które mogą mieć niekorzystny wpływ na pracowników. Wiele krzeseł miało niewłaściwą wysokość - około 41 proc. było za nisko, a 2 proc. za wysoko. Co więcej 53 proc. pracowników miało podłokietniki w swoich krzesłach, jednak 32 proc. z nich nie korzystało, a w przypadku 18 proc. były one nieprawidłowo ustawione.

Nieużywanie podłokietników powoduje obciążenie przedramion, gdy opierają się o twardą przednią krawędź powierzchni roboczej, a także obciążenie górnej części pleców, ponieważ ramiona wymagają podparcia. Podobnie niekorzystne jest nieopieranie się, które nasila niekorzystną pozycję odcinka lędźwiowego - większość pracowników zdalnych nie dbała o prawidłową pozycję ciała podczas pracy.

Oto kilka wskazówek, które mogą być pomocne dla osoby wykonującej biurową pracę w domu:
  • Połóż poduszkę na siedzeniu, aby podnieść wysokość siedziska.
  • Umieść poduszkę lub zwinięty ręcznik za plecami, aby zapewnić wsparcie odcinka lędźwiowego i pleców.
  • Owiń podłokietniki, gdy są niskie i nie można ich regulować.
  • Przesuń krzesło bliżej biurka lub stołu, aby wymusić opieranie się o tylną część krzesła.
  • Jeśli laptop jest za niski, podłóż pod odpowiedni stolik, by monitor był na wyższej wysokości.
  • Dla zachowania odpowiedniej pozycji pomocne jest używanie zewnętrznej i myszy.
Dobre stanowisko pracy na stojąco powinno mieć górną część monitora na wysokości oczu i bezpośrednio z przodu, klawiaturę zaś na takiej wysokości, aby przedramiona były ułożone równolegle do podłoża (kąt łokcia około 90°); potrzebna jest też miękka lub zaokrąglona przednia krawędź do powierzchni roboczej.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 10:44:02, 13-10-2023 karolina2901

    https://zeglarz001.blogspot.com/

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • eGospodarka.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy