Strona głównaPracaPoczuj się szczęśliwszy w pracy. 5 ważnych wskazówek ekspertów

Poczuj się szczęśliwszy w pracy. 5 ważnych wskazówek ekspertów

Niewiele rodzajów aktywności zawodowej zapewnia stałą różnorodność zadań i wiele okazji do ekscytacji. Już po kilku, a na pewno po kilkunastu latach pracy dla wielu ludzi poniedziałek nie wiąże się - mówiąc oględnie - z radosnym oczekiwaniem na zawodowe wyzwania... eksperci mówią jednak, że odpowiednie nastawienie i kilka zmian, choć nie zapewnią niezwykłych uniesień podczas tych samych, powtarzalnych zajęć, pozwolą na poprawę nastroju podczas pracy.
Poczuj się szczęśliwszy w pracy. 5 ważnych wskazówek ekspertów [© contrastwerkstatt - Fotolia.com] Zadowoleni ludzie są efektywniejsi, szybciej myślą i chętniej biorą się za rozwiązywanie trudniejszych zadań. Stąd na satysfakcji z wykonywania danej profesji powinno zależeć nie tylko pracownikom, ale i pracodawcom. Powstała specjalna dziedzina psychologii, która zajmuje się badaniami na temat rozmaitych aspektów funkcjonowania w środowisku zawodowym. Bez zbędnego wdawania się w teoretyczne rozważania jednak - oto kilka wskazówek, które pomogą zwalczyć poniedziałkowe osłabienie i poczuć się pracy nieco przyjemniej.

Urozmaicaj sobie czas

Codzienna rutyna to zjawisko, na które narzeka wielu pracowników - jakkolwiek może dać przyjemne poczucie pewności co do przebiegu dnia, w dłuższej perspektywie przyczynia się do narastania zniechęcenia i znudzenia. Warto samodzielnie przerwać monotonię czasu pracy. Przykładowo, można starać się zmienić kolejność wykonywania obowiązków, porozmawiać z pracownikiem, z którym dotychczas nie mieliśmy bliższego kontaktu, zmodyfikować drogę, którą codziennie pokonujemy do biura, zakładu, etc. Jeśli jest możliwe słuchanie mp3, warto przygotować listę lubianych utworów, a nawet jakiś audiobook. Można też wykorzystać każdą przerwę w pracy na rozrywkę, np. obejrzenie zabawnych lub inspirujących filmów na youtube, niewielki , lub po prostu wesołą integrację z innymi.

Zorganizuj się

Praca często wiąże się ze i przygnębieniem, gdy brakuje dobrej organizacji. Żeby się uspokoić i mniej denerwować, trzeba uporządkować sposób wykonywania zawodowych obowiązków i otoczenie. Warto pod koniec dnia ustalić zestaw zadań do wykonania, albo zrobić to rano, przyjeżdżając do biura /urzędu/zakładu nieco wcześniej danego dnia. Można postarać się najpierw wykonać najtrudniejsze obowiązki, by „zrzucić ten ciężar" i nie myśleć o nich przez kolejne godziny. Poleca się także uporządkowanie miejsca pracy - zarówno tego fizycznego, jak i wirtualnego; przykładowo, pozbycie się niepotrzebnych emaili i posegregowanie ich znacznie ułatwia ogląd sytuacji; podobnie rzecz ma się z biurkiem - jeśli piętrzy się na nim sterta dokumentów lub niewykorzystywanych w danym czasie narzędzi, trudno ogarnąć to wszystko i szybko znaleźć najpotrzebniejsze rzeczy, co wpływa na poziom irytacji.

Poćwicz w czasie lunchu

Jeśli masz godzinną przerwę na obiad, jej część możesz wykorzystać na aktywność fizyczną; swoistym trendem jest gremialne chodzenie na squasha, trening do pobliskiej siłowni lub bieganie (jeśli w danym biurze są prysznice), czy po prostu energiczny . Ćwiczenie są dobre dla wzmocnienia poczucia własnej wartości i osłabiają stres, a także powodują uwolnienie takich substancji, jak endorfiny i anandamid , które poprawiają nastrój.

Sięgaj po dobre przekąski

To, co jemy także ma niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie. Odpowiednio dobrane nie tylko dostarczą niezbędnych składników odżywczych, ale i będą oddziaływały na nasz nastrój. Przykład? Świetne są orzechy włoskie (zawierają poprawiające nastrój kwasy tłuszczowe omega -3), banany (oferują tryptofan potrzebny do produkcji serotoniny i „relaksujący" magnez") oraz produkty pełnoziarniste (zwiększają ilość witamin z grupy B, co oddziałuje na nasz humor). Ponadto warto sięgać po wszelkie produkty o niskim indeksie glikemicznym, bo one wolniej i regularniej uwalniają energię i zapobiegają niskiemu poziomowi cukru we krwi, który skutkuje zmęczeniem oraz przygnębieniem.

Zadbaj o dobre skojarzenia

Niech Twoje stanowisko pracy dobrze Ci się kojarzy. Uporządkuj je, wzbogać o elementy, które wywołują przyjemne asocjacje, np. umieść zdjęcia z ukochanym/ą, fotografie z najciekawszej podróży, przypnij ulubione cytaty, przytwierdź kalendarz, który Ci się spodobał, etc. Badania wykazały, że pracownicy mający wkład w projektowanie swojego „obszaru roboczego", są do 40 proc. bardziej zadowoleni niż ci, którzy tego nie robią.

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIESIĘĆ + JEDEN =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Pola Nadziei
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X