22-10-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Dla wielu z nas telepraca to wymarzona forma zatrudnienia – wygodna, komfortowa i elastyczna ze względu na możliwość pracy „z domu”. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest różowo – podjęcie telepracy niesie za sobą określone konsekwencje prawne. Co wiemy o tej formie pracy? Jakie obowiązki ma szef, a jakie pracownik?
Telepraca kojarzona jest powszechnie z pracą z domu, wymaga to jednak pewnego doprecyzowania. Tę formę zatrudnienia definiuje i reguluje w rozdziale 2b. W myśl przepisów mianem telepracy określamy pracę wykonywaną regularnie poza zakładem , z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Warto tu od początku zaznaczyć, że telepraca to forma wykonywania pracy a nie nowa forma zatrudnienia. Telepracownik nie może być traktowany gorzej od zwykłych pracowników – w zakresie wynagrodzenia, urlopów, szkoleń etc.
Bo w tym cały jest ambarasAby wypełniać obowiązki pracownicze w tej formie potrzebna jest zgoda i wola obu stron tj. oraz pracodawcy – Warto zaznaczyć, że umowa o telepracę powinna zawierać wszystkie elementy klasycznej umowy o pracę – mówi Konrad Syryca z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. – Chodzi tu w szczególności o zapisy dotyczące rodzaju pracy, czasu pracy czy wynagrodzenia. Dodatkowo umowa powinna zawierać zapis mówiący o tym, że mamy do czynienia z telepracą, i określać warunki jej wykonywania – zaznacza mec. Syryca. Taką formę wykonywania pracy można przyjąć od samego początku zatrudnienia lub też ubiegać się o nią już w trakcie trwania stosunku pracy. Podsumowując: telepracownikiem można stać się od samego początku lub dopiero po jakimś czasie zatrudnienia. Czy szef ma obowiązek pozwolić nam pracować w takiej formie? Przepisy są dosyć enigmatyczne w tej kwestii – prawo zobowiązuje pracodawcę do uwzględnienia, w miarę możliwości, wniosku pracownika o wykonywanie obowiązków na zasadach telepracy. Jak widać bez dobrej woli obu stron ani rusz, telepraca oparta jest na wzajemnym porozumieniu obu stron.
Tego oczekuj, tego pilnujZałóżmy, że podjąłeś już telepracę – czego możesz oczekiwać od swojego szefa? Jeżeli nie umówiliście się inaczej, to pracodawca zobowiązany jest dostarczyć Tobie sprzęt konieczny do należytego wypełniania obowiązków oraz pokryć koszty jego ubezpieczenia i konserwacji. W grę wchodzi tu najczęściej komputer, oprogramowanie i telefon służbowy. Co ciekawe, kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia pracownikowi stosownej pomocy technicznej. Teraz druga strona medalu: a mianowicie obowiązki telepracownika. Oczywiście telepracownik musi realizować swoje pracownicze powinności i wywiązywać się z przyjętych w o pracę ustaleń. Oprócz tego powinien on pamiętać o tym, iż szef ma prawo przeprowadzić kontrolę wykonania zadań. Telepracownik – podobnie jak „zwykły pracownik”, zobowiązany jest też do dbania o służbowy sprzęt i korzystania z niego zgodnie z instrukcjami.
Telepraca daje pracownikom więcej swobody i możliwość pracy „ z domu”, z drugiej jednak strony wymaga od zatrudnionych dobrej dyscypliny pracy i motywacji. Ten model wykonywania obowiązków służbowych może być atrakcyjny zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych oraz rodziców wychowujących małe dzieci.
Fic, Syryca Kancelaria Radców Prawnych Sp. P.