Strona głównaPracaTelepraca. Poznaj swoje prawa

Telepraca. Poznaj swoje prawa

Dla wielu z nas telepraca to wymarzona forma zatrudnienia – wygodna, komfortowa i elastyczna ze względu na możliwość pracy „z domu”. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest różowo – podjęcie telepracy niesie za sobą określone konsekwencje prawne. Co wiemy o tej formie pracy? Jakie obowiązki ma szef, a jakie pracownik?
Telepraca. Poznaj swoje prawa [fot. Telepraca] Telepraca kojarzona jest powszechnie z pracą z domu, wymaga to jednak pewnego doprecyzowania. Tę formę zatrudnienia definiuje i reguluje w rozdziale 2b. W myśl przepisów mianem telepracy określamy pracę wykonywaną regularnie poza zakładem , z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Warto tu od początku zaznaczyć, że telepraca to forma wykonywania pracy a nie nowa forma zatrudnienia. Telepracownik nie może być traktowany gorzej od zwykłych pracowników – w zakresie wynagrodzenia, urlopów, szkoleń etc.

Bo w tym cały jest ambaras

Aby wypełniać obowiązki pracownicze w tej formie potrzebna jest zgoda i wola obu stron tj. oraz pracodawcy – Warto zaznaczyć, że umowa o telepracę powinna zawierać wszystkie elementy klasycznej umowy o pracę – mówi Konrad Syryca z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. – Chodzi tu w szczególności o zapisy dotyczące rodzaju pracy, czasu pracy czy wynagrodzenia. Dodatkowo umowa powinna zawierać zapis mówiący o tym, że mamy do czynienia z telepracą, i określać warunki jej wykonywania – zaznacza mec. Syryca. Taką formę wykonywania pracy można przyjąć od samego początku zatrudnienia lub też ubiegać się o nią już w trakcie trwania stosunku pracy. Podsumowując: telepracownikiem można stać się od samego początku lub dopiero po jakimś czasie zatrudnienia. Czy szef ma obowiązek pozwolić nam pracować w takiej formie? Przepisy są dosyć enigmatyczne w tej kwestii – prawo zobowiązuje pracodawcę do uwzględnienia, w miarę możliwości, wniosku pracownika o wykonywanie obowiązków na zasadach telepracy. Jak widać bez dobrej woli obu stron ani rusz, telepraca oparta jest na wzajemnym porozumieniu obu stron.

Tego oczekuj, tego pilnuj

Załóżmy, że podjąłeś już telepracę – czego możesz oczekiwać od swojego szefa? Jeżeli nie umówiliście się inaczej, to pracodawca zobowiązany jest dostarczyć Tobie sprzęt konieczny do należytego wypełniania obowiązków oraz pokryć koszty jego ubezpieczenia i konserwacji. W grę wchodzi tu najczęściej komputer, oprogramowanie i telefon służbowy. Co ciekawe, kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia pracownikowi stosownej pomocy technicznej. Teraz druga strona medalu: a mianowicie obowiązki telepracownika. Oczywiście telepracownik musi realizować swoje pracownicze powinności i wywiązywać się z przyjętych w o pracę ustaleń. Oprócz tego powinien on pamiętać o tym, iż szef ma prawo przeprowadzić kontrolę wykonania zadań. Telepracownik – podobnie jak „zwykły pracownik”, zobowiązany jest też do dbania o służbowy sprzęt i korzystania z niego zgodnie z instrukcjami.

Telepraca daje pracownikom więcej swobody i możliwość pracy „ z domu”, z drugiej jednak strony wymaga od zatrudnionych dobrej dyscypliny pracy i motywacji. Ten model wykonywania obowiązków służbowych może być atrakcyjny zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych oraz rodziców wychowujących małe dzieci.

Fic, Syryca Kancelaria Radców Prawnych Sp. P.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć