12-05-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Coraz częściej media donoszą o pogłębiającej się luce pokoleniowej. Społeczeństwa się starzeją - rodzi się coraz mniej dzieci a jednocześnie długość życia znacznie się wydłuża. Z tym problemem mierzą się już dziś nie tylko rządy państw, systemy emerytalne czy opieka zdrowotna, ale również właściciele firm.
W 2010 roku wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 55–64 wynosił w Polsce 33 proc. i był jednym z najniższych wśród wszystkich państw członkowskich UE. Dla porównania w Szwecji wskaźnik ten kształtuje się na poziomie 70 proc., w Danii 57,5 proc. a w Niemczech 56,2 proc.
Jak prognozuje GUS do 2035 spadnie w Polsce zarówno liczba dzieci, jak i osób do 44 roku życia, a wzrastać będzie liczba osób po 45-tym roku życia oraz osób w wieku emerytalnym. Z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na politykę zarządzania ludźmi w firmie.
Dojrzały problem Dla polskich pracodawców pracownicy w wieku przedemerytalnym są ciągle dużym wyzwaniem. - Pracownik 45+ jest na półmetku swojej kariery, do emerytury ma jeszcze 20 lat i ciągle jest w doskonałej formie. Jego priorytety się zmieniają, ma dużo więcej wolnego czasu ponieważ jego dzieci są już dorosłe, ma dużo doświadczenia i wiedzy więc dla pracodawcy powinien być ciągle doskonała inwestycją. Jednak tak się nie dzieje. Wszystkiemu winne są stereotypy - mówiła Anna Świebocka-Nerkowska dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w Państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu, podczas odbywającego się 25 stycznia 2011 webinarium (seminarium poprzez Internet) poświęconego zatrudnianiu pracowników 45+.
Obiegowe opinie mówią, że pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą się rozwijać, niechętnie biorą udział w szkoleniach, mają niewystarczające kompetencje, trudności z adaptacją do nowych warunków, wykorzystaniem nowych technologii, często chodzą na zwolnienia spowodowane złym samopoczuciem. Jednak badania prowadzone między innymi przez PARP przeczą tym opiniom.
- Nie jest prawdą, że dojrzali pracownicy nie chcą się angażować w rozwój firmy. Wręcz przeciwnie. Nasze badania jednoznacznie mówią, że chcą oni wnosić istotny wkład w funkcjonowanie organizacji, nadal chcą podnosić swoje umiejętności, dzielić wiedzą z młodszymi. Co ważne, rotacja pracowników jest najmniejsza właśnie wśród starszych osób - podkreślała Anna Świebocka-Nerkowska.
Duży ceni dojrzałego Świadomość korzyści jakie płyną z zatrudniania pracowników 45+ wciąż jest niewielka wśród polskich pracodawców. Przemyślana polityka zarządzania dojrzałymi pracownikami (zarządzanie wiekiem) funkcjonuje raczej w dużych firmach, które planują swoją politykę zatrudnienia z dużym wyprzedzeniem. Te firmy wiedzą doskonale, że w związku ze zmianami demograficznymi, wykorzystanie pracowników w wieku emerytalnym będzie jednym z elementów pozwalających na utrzymanie stabilizacji w zatrudnieniu.
Na każdym etapie równość Jedną z firm zarządzających wiekiem jest firma TP EmiTel - operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej. Firma świadczy usługi w zakresie analogowej i cyfrowej emisji naziemnej oraz transmisji sygnałów telewizyjnych i radiofonicznych. Firma zatrudnia 933 pracowników, z czego blisko 1/3 stanowią osoby 50+.
Firma realizuje kompleksową politykę zarządzania zasobami ludzkimi, uwzględniającą również pracowników 50+. Już na etapie rekrutacji firma stosuje zasadę równości dla wszystkich kandydatów - uwzględnia wyłącznie kwalifikacje i kompetencje kandydatów, a wiek nie odgrywa żadnej roli. W efekcie 13 proc. pracowników zatrudnionych w latach 2008-2010 na stanowiska specjalistyczne i kierownicze to osoby w wieku 40+. Firma realizuje także program przekazywania specjalistycznej wiedzy technicznej „Trener Wewnętrzny w TP EmiTel”. W programie w charakterze osoby prowadzącej szkolenia uczestniczą m.in. osoby 50+, które przekazują posiadaną przez siebie wiedzę młodszym współpracownikom.
W firmie realizowane są również różne programy podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji dla pracowników i kadry menedżerskiej. Dostęp do programów njest równy dla wszystkich pracowników.
Za swoje działania uwzględniające potrzeby dojrzałych pracowników firma została w 2010 roku laureatem Konkursu "Zysk z dojrzałości 2010" i zdobywcą tytułu "Pracodawca Przyjazny Pracownikom 50+ ".