10-06-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Pracownicy po pięćdziesiątce to prawdziwy skarb - mają umiejętności, wiedzę i doświadczenie, a jednak pracodawcy niechętnie w nich inwestują.
Jak wynika z raportu Institute of Leadership and Management (ILM), w Wielkiej Brytanii cechy pracowników po pięćdziesiątce mogłyby wypełnić lukę , ale pracodawcy nie wykorzystują tych możliwości.
Ankieta, w której wzięło udział ponad 1400 menadżerów z Wielkiej Brytanii, wskazuje, że wiele firm błędnie zakłada, iż nie są chętni do rozwoju i uzyskiwania wyższych funkcji kierowniczych.
Z badań wynika, że menadżerowie znacznie niżej oceniali zapał do nauki, rozwój i postęp dojrzałych członków zespołu w porównaniu do osób z młodszych grup wiekowych. Cechy te w przypadku pracowników po pięćdziesiątce zostały ocenione na 46 procent, w odniesieniu do przedstawicieli pokolenia X (urodzonych w latach 1965-76) - na 67 procent, a w przypadku milenijnych pracowników (urodzonych w latach 1977-1997) - na 79 procent.
Tymczasem nic bardziej błędnego. Poproszeni o autoocenę seniorzy, określili swój zapał rozwoju na 94 procent, natomiast najmłodsi pracownicy - ocenili go u siebie na 87 proc.
- W Wielkiej Brytanii istnieje nierówność w zasobach pracowników, która przyczynia się do dużej i niepokojącej luki umiejętności przywódczych. Widzimy, że pięćdziesięciolatkom nie oferuje się jednakowej możliwości do wykorzystywania ich tak bardzo potrzebnych umiejętności zawodowych, wiedzy i orientacji na klienta w roli lidera. Dzieje się tak dlatego, że starszym pracownikom błędnie przypisuje się brak chęci do nauki i dążenia w wysokich stanowisk, w rzeczywistości okazało się, że są tak samo chętni, jeśli nie chętniejsi niż ich młodsi koledzy, aby się rozwijać się - mówi Kate Cooper z ILM.
Badanie wykazało również, że pewność siebie i cele zawodowe starszych pracowników są niższe niż ich młodszych kolegów. Pomimo wysokiego pragnienia rozwoju, mniej niż połowa (46 procent) pięćdziesięcioletnich menadżerów oczekuje uzyskania wyższego stanowiska w ciągu najbliższych trzech lat. Tymczasem nadzieję taką wyraża 76 procent menadżerów milenijnych i 62 procent z pokolenia X.