29-07-2024
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Im ciężej nasz mózg wysila się w pracy, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo wystąpienia problemów z pamięcią i myśleniem w późniejszym życiu.
- Zbadaliśmy wymagania związane z wykonywaniem różnych zawodów i odkryliśmy, że stymulacja funkcji poznawczych w pracy na różnych etapach życia - w wieku 30, 40, 50 i 60 lat - ma związek ze zmniejszonym ryzykiem łagodnych zaburzeń funkcji poznawczych po 70-tym roku życia mówi dr Trine Holt Edwin ze Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo.
- Nasze odkrycia podkreślają wartość posiadania pracy wymagającej bardziej złożonego myślenia, jako sposobu na zachowanie pamięci i myślenia na starość - mówi dr Trine Holt Edwin.
W badaniu wzięło udział 7 tys. osób, które wykonywały ponad 300 zawodów. Zmierzono stopień stymulacji poznawczej, której uczestnicy doświadczali w swojej pracy: stopień skomplikowania rutynowych zadań manualnych i poznawczych oraz rzadszych zadań analitycznych i interpersonalnych.
Nierutynowe zadania interpersonalne dotyczyły nawiązywania i utrzymywania relacji osobistych, motywowania innych i coachingu. Rzadsze zadania poznawcze objęły public relations i programowanie komputerowe.
Najczęstszym zawodem grupy z najwyższych wymagań poznawczych było nauczanie. Jeśli chodzi o wymagania najniższe zaś, najpowszechniejszymi zawodami były: bycie listonoszem dozorcą.
Po 70-tym roku życia uczestnicy wypełniali testy pamięci i myślenia, które pozwalały ocenić, czy zmagają się z łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych.
Spośród osób wykonujących prace o najniższych wymaganiach poznawczych, u 42 proc. zdiagnozowano łagodne . Wśród osób wykonujących prace o najwyższych wymaganiach, zaburzenia dotyczyły 27 proc.
Po uwzględnieniu czynników związanych z wiekiem, płcią, , poziomem dochodów i stylem życia, w grupie o najniższych wymaganiach poznawczych w pracy ryzyko rozwoju łagodnych zaburzeń poznawczych było o 66 proc. wyższe w porównaniu z tymi, którzy musieli najbardziej wysilać się intelektualnie podczas wykonywania obowiązków zawodowych.
- Wyniki wskazują, że zarówno edukacja, jak i wykonywanie pracy wymagającej wysiłku mózgu odgrywają kluczową rolę w zmniejszaniu ryzyka zaburzeń funkcji poznawczych w późniejszym życiu - stwierdza dr Edwin. - Konieczne są dalsze badania, aby określić konkretne, wymagające poznawczo zadania zawodowe, które są najbardziej korzystne dla zachowania umiejętności i - dodaje.
Na podstawie: