Strona głównaPracaPraca w handlu. Towar szefa - Twoja odpowiedzialność?

Praca w handlu. Towar szefa - Twoja odpowiedzialność?

Wraz ze wzrostem nasycenia galeriami handlowymi przybywa w naszym kraju pracowników zatrudnionych w handlu. Wielu z nich odpowiada za powierzone mienie - ten rodzaj odpowiedzialności nakładają na sprzedawców przepisy prawa. Jak ochronić się przed ewentualnymi kłopotami?
Praca w handlu. Towar szefa - Twoja odpowiedzialność? [fot. praca w handlu] Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, oprócz szeregu , gwarantowanych im przez kodeks pracy mają także obowiązki. To nie wszystko – przepisy prawa nakładają na zatrudnionych także szczególny rodzaj odpowiedzialności, czyli odpowiedzialność materialną za powierzone mienie. O co w tym chodzi?

Uważaj na ten zapis kodeksu pracy

Pracownik, któremu powierzono (z obowiązkiem zwrotu bądź wyliczenia się) jakieś mienie, w pełni odpowiada za szkodę, która na nim powstanie. Czym właściwie jest to „mienie”? Kodeks Pracy wymienia tu dwie grupy przedmiotów po pierwsze: pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, po drugie zaś narzędzia, środki ochrony indywidualnej, obuwie robocze. – Należy jednak zauważyć, że katalog rzeczy, które można uznać za „mienie powierzone” jest otwarty. Kodeks pracy w art. 124 §2 wyraźnie mówi, że odpowiedzialność pracownika dotyczy każdego mienia, które zostanie mu powierzone z obowiązkiem zwrotu albo wyliczenia się – mówi mecenas Helena Fic z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. Oznacza to, że jeśli powierzono np. sklepowy towar, to ponosi on za niego odpowiedzialność. Każda szkoda, chociażby uszkodzenie towaru, czy jego zaginięcie, może być podstawą do pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności. Czy w takiej sytuacji pracownicy są bezbronni? Wcale nie.

Jak uwolnić się od odpowiedzialności?


pracownika za powierzone mienie nie ma charakteru bezwzględnego i pracownik może się od niej w majestacie prawa uwolnić. Jak to zrobić? – Zatrudniony musiałby w takiej sytuacji wykazać, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia – wskazuje mec. Fic. W praktyce oznacza to, że pracodawca, aby wymagać od pracownika skutecznej ochrony mienia, musi stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Jeśli np. w sklepie należącym do towar leży niezabezpieczony, nie ma monitoringu, to wówczas (na wypadek nagłego zaginięcia mienia) pracownik może powołać się na wyżej wymienione okoliczności i dowieść, że do szkody doszło z przyczyn od niego niezależnych.

Fic, Syryca Kancelaria Radców Prawnych Sp. P.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Kobiety.net.pl
  • Pola Nadziei
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Oferty pracy