31-08-2020
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Osoby, które wykonują pracę niewymagającą znacznej aktywności fizycznej, taką jak praca biurowa, cechują się niższym ryzykiem osłabienia poznawczego w starszym wieku niż ludzie, których obowiązki zawodowe wiążą się z większym wysiłkiem fizycznym, mówią uczeni z University of Cambridge.
Jak wiadomo, brak ćwiczeń sprzyja różnym chorobom, w tym zaburzeniom poznawczym - m. in. problemom z i . Jednakże, nie tylko wysiłek fizyczny oddziałuje na stan możliwości poznawczych, inne czynniki muszą tu mieć co najmniej takie samo znaczenie.
W kilkunastoletnich badaniach wzięło udział 8,5 tys. mężczyzn i kobiet, którzy na początku badania byli w wieku 40-79 lat i mieli różne pochodzenie społeczno-ekonomiczne oraz wykształcenie. Oddzielono podczas pracy od tej wykonywanej w czasie wolnym i sprawdzono, czy mają one wpływ na zdolności poznawcze w późniejszym życiu.
Okazało się, że praca biurowa miała związek z niższym ryzykiem , niezależnie od poziomu wykształcenia. Ci, którzy wykonywali zajęcie niewymagające wysiłku fizycznego przez cały okres badania, znaleźli w 10 procentach uczestników z najlepszymi wynikami testów poznawczych. Ustalono też, że osoby pracujące fizycznie miały prawie trzykrotnie wyższe ryzyko osłabienia zdolności kognitywnych niż ludzie nieaktywni fizycznie w pracy.
Nasza analiza pokazuje, że związek między aktywnością fizyczną i funkcjami poznawczymi nie jest jednoznaczny. Jakkolwiek regularna aktywność fizyczna daje znaczne korzyści dla ochrony przed wieloma chorobami przewlekłymi, inne czynniki mogą wpływać na jej oddziaływanie na przyszłe słabe funkcje poznawcze - mówi Shabina Hayat, współautorka badań. Osoby, które miały mniej aktywną fizycznie pracę lepiej radziły sobie w testach poznawczych, niezależnie od ich wykształcenia. Sugeruje to, że ponieważ praca przy biurku jest zazwyczaj bardziej wymagająca umysłowo niż zajęcia manualne, może gwarantować ochronę przed osłabieniem zdolności poznawczych- dodaje Hayat.
Na temat badań napisano w Journal of Epidemiology.
Na podstawie: