10-05-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ogólna satysfakcja Polaków z pracy kształtuje się na poziomie 52 punktów i jest niższa od średniej europejskiej, wynoszącej 60 punktów - wynika z badania zrealizowanego przez TNS OBOP. Oznacza to, że polscy pracownicy są umiarkowanie zadowoleni z wykonywanej pracy, a poziom ich satysfakcji zawodowej, po okresie dwuletniego spadku, jest obecnie nieco wyższy niż w 2007 r.
- Mimo obserwowanego wzrostu satysfakcji z pracy, Polacy są w dalszym ciągu mniej zadowoleni ze swojej sytuacji zawodowej niż statystyczny Europejczyk, dla którego średnia wartość wskaźnika satysfakcji wynosi 60 punktów - komentuje wyniki badania Andrzej Anterszlak z TNS OBOP.
Aspektem różnicującym pracowników jest typ wykonywanej pracy. Najmniej usatysfakcjonowanymi są pracownicy produkcji (indeks na poziomie 36 punktów), natomiast najbardziej zadowolone są osoby zatrudnione w branży usługowej (indeks na poziomie 59 punktów).
Nastroje polskich pracowników wydają się być powiązane z sytuacją na polskim rynku pracy. Okres „rynku pracownika” w konsekwencji niósł za sobą wzrost wymagań i bardziej krytyczne podejście pracowników do miejsca zatrudnienia. Przełożyło się to na niski wynik wskaźnika satysfakcji pracowniczej w 2008 roku (44 punkty). Wzrost bezrobocia i wynikający z niego powrót „rynku pracodawcy”, który obserwujemy od ostatnich dwóch lat, doprowadził do sytuacji, w której miejsce pracy znowu jest cenione. Może to być jeden z powodów ponownego wzrostu zadowolenia z pracy wśród Polaków - w kryzysie praca staje się dobrem poszukiwany i bardziej docenianym.