22-11-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
„Z którym z przedsiębiorczych celebrytów chciałbyś pracować?” — zapytali Polaków ankieterzy w przeprowadzonym ostatnio badaniu postaw wobec przedsiębiorczości. Okazało się, że najmilej widzianym współpracownikiem byłaby znana prezenterka telewizyjna, podróżniczka i pisarka Martyna Wojciechowska, która otrzymała 16 proc. głosów.
Na drugim miejscu uplasował się kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc (12 proc.), a na trzecim aktor (11 proc.).
W ocenie respondentów Zygmunt Solorz-Żak jest lepszym wzorem biznesmena niż założyciel Facebooka Mark Zuckerberg. Najbardziej godnym naśladowania przedsiębiorcą okazał się (25 proc.), a po nim Zygmunt Solorz-Żak (8 proc.) i Mark Zuckerberg (7 proc.).
Jak wynika z badania, przeszło połowa Polaków (61 proc.) myślała o założeniu firmy, a co dziesiąty mieszkaniec Polski prowadzi działalność gospodarczą. Głównymi czynnikami powstrzymującymi respondentów przed rozpoczęciem własnego biznesu są niewystarczająca ilość posiadanych środków finansowych (58 proc.) i biurokracja w Polsce (38 proc.).
Badanie pokazało też, że z wiekiem zmienia się postrzeganie najbardziej pożądanych cech przedsiębiorcy, który prowadzi własną firmę: dla respondentów w wieku od 15 do 24 lat są nimi kreatywność i pewność siebie; osoby nieco starsze (35 – 50 lat) wskazywały natomiast na odwagę oraz odporność na .
Okazją do przeprowadzenia badania jest premierowa emisja w BBC Knowledge popularnego w Wielkiej Brytanii programu Dragons’ Den, w którym początkujący przedsiębiorcy prezentują swoje pomysły rekinom biznesu, będącym także potencjalnymi inwestorami. W badaniu uczestniczyło 800 osób w wieku od 15 do 50 lat.