Strona głównaPracaOdpowiedzialność porządkowa pracowników

Odpowiedzialność porządkowa pracowników

Wychodzisz z pracy na chwilę? To na pozór niewinne zachowanie może skutkować nałożeniem na ciebie kary finansowej. W każdej firmie inaczej rozwiązywane są kwestie porządkowe i należy o tym pamiętać np. zmieniając pracę. Czym jest odpowiedzialność porządkowa i kiedy dochodzi do jej naruszenia?
Odpowiedzialność porządkowa pracowników [fot. odpowiedzialność porządkowa] Obowiązki nie kończą się na wypełnianiu zadań, tak jak obowiązki pracodawcy nie kończą się na wypłacaniu pensji. Trzeba o tym pamiętać, zwłaszcza jeżeli rozpoczynamy pracę w nowym miejscu – w poszczególnych zakładach pracy kwestie porządkowe rozwiązywane są przecież w różny sposób.

Brak podpisu – kara gotowa?

Zagadnienie odpowiedzialności porządkowej pracowników reguluje Kodeks Pracy w rozdziale 6. Jakie zachowania można uznać na naruszenie tych przepisów? – Wymienić należy tu nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, ignorowanie przepisów i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych – mówi mecenas Helena Fic z Fic Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. – Naruszeniem odpowiedzialności porządkowej jest też nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy – dodaje mec. Fic. Jeśli zatem uparcie zapominamy o wpisaniu się na listę obecności, a wymaga tego od nas szef, musimy liczyć się z konsekwencjami. Według kodeksu pracy w takiej sytuacji pracodawca ma prawo wymierzyć karę upomnienia bądź nagany. Ma na to określony przedział czasu – kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od otrzymania wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy wystąpienia tego naruszenia.

Jak i kiedy się odwołać?

Pracodawca powiadamia pracownika o karze na piśmie – na którym wskazuje rodzaj naruszenia oraz datę w której miało ono miejsce. W takim piśmie musi znaleźć się też zapis o prawie zgłoszenia sprzeciwu przez pracownika i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt osobowych pracownika. Dodajmy też, że karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt po roku nienagannej pracy. Co z dowołaniem? Otóż, jeśli wymierzenie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów, zatrudniony może w ciągu 7 dni od daty ukarania wnieść sprzeciw. Jeśli pracodawca nie odrzuci sprzeciwu w ciągu 14 dni od jego wniesienia, to w świetle prawa uznaje się, że sprzeciw został przyjęty.

Kara pieniężna – możliwa!


Kodeks Pracy daje pracodawcy możliwość ukarania pracownika także pod względem finansowym. Kara pieniężna może być zastosowana wobec pracownika, który:

  • nie przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych
  • opuszcza pracę bez usprawiedliwienia
  • stawia się do pracy w stanie nietrzeźwości
  • spożywa w czasie pracy

Jeśli chodzi o wysokość kary, to przepisy prawa nie pozostawiają wątpliwości: kara za jedno przekroczenie i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia danego pracownika. Suma kar zaś nie może przekraczać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń z tytułu innych przepisów.

Fic, Syryca Kancelaria Radców Prawnych Sp. P.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć