19-11-2007
zmieñ rozmiar tekstu
A+ A-
Prawie 40 proc. Polaków nigdy nie s³ysza³o o telepracy - wynika z badania zrealizowanego przez PBS DGA na zlecenie "Gazety Prawnej" i CMS Cameron McKenna. Spo¶ród osób, które s³ysza³y o telepracy, jedynie 1 proc. badanych zadeklarowa³o, ¿e kiedykolwiek by³o telepracownikiem.
Telepraca to wykonywanie pracy poza siedzib± firmy i przesy³anie jej efektów za pomoc± internetu lub innych technologii teleinformatycznych. Taka forma u³atwia zatrudnienie osób, które na przyk³ad ze wzglêdu na niepe³nosprawno¶æ, konieczno¶æ sprawowania opieki nad dzieæmi lub chorymi cz³onkami rodziny nie mog³yby inaczej pracowaæ.
W ¶wiadomo¶ci przeciêtnego Polaka telepraca jest jednak pojêciem ma³o znanym. Niemal 40 proc. respondentów, którym przedstawiono definicjê telepracy, zadeklarowa³o, ¿e nigdy nie s³ysza³o o takiej formie zatrudnienia. Odsetek badanych, którzy nie spotkali siê z takim sposobem wykonywania pracy ro¶nie wraz z wiekiem. W¶ród osób m³odych, w wieku do 39 lat, wynosi on niespe³na 30 proc., a w najstarszej grupie wiekowej - ponad 50 proc. W¶ród respondentów z wykszta³ceniem wy¿szym i przedstawicieli kadry kierowniczej o telepracy nie s³ysza³ jedynie co ósmy badany.
Do nieznajomo¶ci mo¿liwo¶ci zatrudnienia, jak± jest telepraca, przyzna³o siê 48 proc. respondentów z terenów wiejskich, w porównaniu z nieco ponad 30 proc. badanych w o¶rodkach miejskich.
Spo¶ród osób, które s³ysza³y o telepracy, jedynie 1 proc. badanych zadeklarowa³o, ¿e kiedykolwiek by³o telepracownikiem. W¶ród pracowników najemnych jedynie 9 proc. uwa¿a, ¿e ich pracê (raczej lub zdecydowanie) mo¿na by³oby wykonywaæ poza siedzib± firmy, bez straty dla jako¶ci jej efektów. Jedyn± grup± spo³eczno-zawodow± czêsto dopuszczaj±c± mo¿liwo¶æ pracy poza siedzib± firmy s± przedstawiciele kadry kierowniczej (30 proc).
Badanie zosta³o zrealizowane przez PBS DGA w dniach 26-28 pa¼dziernika 2007 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej 1048-osobowej próbie Polaków, którzy ukoñczyli 18 lat.