17-02-2025
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Co sprawia, że niektórzy pracownicy skupiają się na przyszłości, podczas gdy inni wydają się tkwić w przeszłości? Jak ten wybór wpływa na pracę, stres i interakcje z innymi? Nowe badanie ponad 600 pracowników w zawodach fizycznych i umysłowych porównało osoby bardziej skłonne do myślenia o przeszłych problemach w pracy z osobami bardziej skupiającymi się na przyszłości.
Około 20 procent ankietowanych pracowników można uznać za mających uporczywe myśli (ruminację), podczas gdy 40 procent zostało sklasyfikowanych jako „myśliciele przyszłościowi". Pozostali ankietowani łączyli obie postawy w różnym stopniu. Wyniki wskazały, że pierwsi z wymienionych uzyskali liczne mniej pożądane wyniki, w tym:
- 30 procent doświadczyło wyższego poziomu w pracy;
- 40 procent doświadczyło większych ;
- 25 procent było mniej proaktywnych w pracy;
- 35 procent miało częstsze napięte relacje ze współpracownikami;
- 50 procent doświadczyło wyższego poziomu przygnębienia w pracy, takiego jak smutek lub izolacja.
- To naturalne, że pracownicy patrzą wstecz na różne sprawy w pracy, aby ocenić, co poszło dobrze, co poszło źle i co można poprawić - mówi prof. Wayne Hochwarter. - Jednak w pewnym momencie zarówno dobre, jak i złe rzeczy muszą zostać odrzucone, a przyszłość powinna być priorytetem - dodaje.
- Niestety, proces „odpuszczania" niektórym osobom znacznie łatwiej niż innym - wyjaśnia Christopher Rosen, współautor badań.
Naukowcy sugerują kilka potencjalnych środków zaradczych, które pomogą tym, którzy nie potrafią w zdrowy sposób pozbyć się nieustannego myślenia o przeszłości. Po pierwsze, radzą, aby pracownicy dali sobie określoną ilość czasu na przemyślenie wydarzenia dnia. Po drugie, osoby odznaczające się (powracającymi, natrętnymi myślami) skorzystaliby na rozwijaniu relacji z kolegami z pracy, którzy są bardziej przyszłościowi niż ci o podobnych wzorcach myślenia. Wreszcie, nawet osoby o natrętnych myślach mogą wybrać jedną lub dwie pozytywne aspekty z dowolnej interakcji, na których można budować proces budowania optymistycznego obrazu przyszłości. Te pozytywne aspekty powinny być w centrum uwagi, a nie to, co powoduje smutek lub wpływa na wydajność pracy, uważają eksperci.
Na podstawie: