Strona głównaPracaFirma zmienia warunki zatrudnienia. Co na to prawo?

Firma zmienia warunki zatrudnienia. Co na to prawo?

Rozpoczynamy nową pracę, jesteśmy w siódmym niebie. Szczególnie, gdy otrzymujemy umowę o pracę. Pracuje nam się fantastycznie, dopóki szef nie poinformuje nas, że zmienia warunki zatrudnienia i z umowy o pracę zostaje nam jedynie umowa-zlecenie. Czy pracodawca ma prawo zmieniać warunki zatrudnienia bez zgody pracownika?
Firma zmienia warunki zatrudnienia. Co na to prawo? [© Gianluca Rasile - Fotolia.com] Prawa pracodawcy

Pracodawca ma prawo zmienić warunki zatrudnienia, np. poprzez powierzenie nowych obowiązków pracownikowi. Może także zwiększyć bądź zmniejszyć . By zachować przyjazne relacje w firmie, idealnie jest, gdy wszelkie zmiany są zawarte za obopólnym uzgodnieniem. Porozumienie należy zawrzeć na piśmie i określić w nim, jakie warunki umowy ulegną zmianie oraz kiedy owe zmiany wejdą w życie. Można je zastosować do wszystkich typów umów o . W przypadku obopólnego porozumienia, nie trzeba podawać przyczyn tych zmian.

Bez obopólnej zgody


Jeśli zmiany warunków pracy, które proponuje ci szef, są według ciebie krzywdzące i się z nimi nie zgadzasz, musisz otrzymać wypowiedzenie zmieniające. Jest to pisemne, jednostronne oświadczenie o zmianie warunków pracy. W praktyce oznacza to, że albo zgodzimy się na nowe warunki, albo możemy pożegnać się z pracą – wybór należy do nas. Są jednak sytuacje, kiedy wypowiedzenie zmieniające nie może zostać wręczone.

– Pracownicy chronieni przed wypowiedzeniem nie mogą otrzymać wypowiedzenia zmieniającego warunki zatrudnienia – mów mec. Helena Fic z F.S. Kancelaria Radców Prawnych Sp. P. – Ochronie tej podlegają kobiety w ciąży, przebywające na urlopie macierzyńskim, bądź pracownicy będący na zwolnieniu lekarskim.

Gdy otrzymamy takie wypowiedzenie, nie oznacza to, że od następnego dnia rozpoczniemy pracę na zmienionych warunkach. Pracodawcę w tej sytuacji obowiązują takie same zasady, jak w przypadku wręczenie wypowiedzenia umowy o pracę. W praktyce oznacza to dwa tygodnie dla pracowników o stażu pracy poniżej 6 miesięcy, miesiąca dla pracujących więcej niż pół roku oraz trzy miesiące dla osób zatrudnionych powyżej 3 lat.

Szef nie może stosować samowolki

Pracodawca może zlecić pracownikowi inne zadania, niż dotychczas leżały w jego obowiązkach, tylko jeśli jest to uzasadnione potrzebami firmy. W takich przypadkach musi zwolnić pracownika z dotychczasowych obowiązków i dopiero wtedy powierzyć mu inne. Nowe warunki pracy nie mogą jednak odbiegać od kwalifikacji zatrudnionego oraz powodować zmniejszenie przysługującego mu wynagrodzenia. Jeśli sytuacja w firmie tego wymaga, pracownik nie może nie zgodzić się na nowe warunki zatrudnienia. Ma prawo odmówić wykonywania innych obowiązków, jeśli pracodawca nie uzasadni wprowadzania zmian. Jeśli jednak powód szefa jest uzasadniony potrzebami firmy, niezastosowanie się do nowych obowiązków może skutkować wypowiedzeniem lub nawet zwolnieniem dyscyplinarnym.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Akademia Pełni Życia
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Kosciol.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy