16-01-2023
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jako mających toksyczną osobowość określa się ludzi, którzy zachowują się chciwie, nieskromnie i niesprawiedliwie oraz manipulują prawdą. Psycholodzy z Uniwersytetu w Bonn chcieli sprawdzić, dlaczego tacy ludzie są w stanie odnieść sukces zawodowy. Jak się okazuje, sztuka, która prowadzi na szczyt, to umiejętności społeczne.
Umiejętności społeczne same w sobie są szczególnie cenione w miejscu pracy. Mogą otwierać zamknięte drzwi i pomagają lepiej radzić sobie z codziennym . Jednak mogą być również wykorzystywane do oszukiwania innych, nadużywania zaufania lub budowania fasady, za którą czai się oszustwo. Jak ustalono, ludzie o toksycznych osobowościach, którzy przez kolegów uważani są za społecznie sprawni, przez przełożonych byli uważani za bardziej uzdolnionych i zajmowali wyższą pozycję w hierarchii. - Musimy przyzwyczaić się do myśli, że umiejętności społeczne mogą być mieczem obosiecznym - dr Mareike Kholin, współautorka badań.
W testach osobowości ludzie „toksyczni" uzyskują niskie wyniki w kategoriach „" i „skromność". - Takie osobowości mają tendencję do ciągłego skupiania się na sobie. Dobre umiejętności społeczne pozwalają im oszukiwać innych - wyjaśnia prof. Gerhard Blickle. Z drugiej strony, osoby rzeczywiście uczciwe i skromne są prawdziwą radością dla swojego zespołu: tacy ludzie zachowują się przyzwoicie i dzielą się własnymi sukcesami ze współpracownikami.
Przeprowadzono wywiady z różnymi zespołami. Najpierw uczestnicy wypełnili anonimową ankietę i ocenili siebie między innymi pod kątem „uczciwości" i „skromności". Następnie koledzy przekazali informacje na temat umiejętności społecznych danego uczestnika. Wreszcie przełożony oceniał wyniki w pracy wybranej osoby.
Jak się okazało, pracownicy o niskim poziomie uczciwości i skromności mogą odnieść w karierze, jeśli zrównoważą toksyczne części swojej osobowości z umiejętnościami społecznymi.
Jak firmy i zespoły mogą zareagować na te ustalenia? - Aby osłabić ilość toksycznych osobowości w pracy, przy doborze personelu i dokonywaniu ocen należy zwracać większą uwagę na realne wyniki, a mniej na dobre wrażenie - radzi prof. Blickle. To szczególnie trudne w sferach, w których ważne jest, aby zaimponować i wzbudzić zainteresowanie, takich jak sprzedaż lub stanowiska kierownicze. - W tym przypadku sensowne jest wzięcie pod uwagę wskaźników chorobowości i zwolnień pracowników lub lojalności klientów - dodaje prof. Blickle.
Na podstawie: