21-08-2024
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Lęk przed pominięciem (FoMO, Fear of missing out) jest kluczowym czynnikiem ryzyka dla zdrowia psychicznego pracowników i, wraz z przeciążeniem informacyjnym, może nasilać wypalenie zawodowe, ostrzegają psychologowie z Uniwersytetu w Nottingham.
Przeanalizowano dane z ankiet ponad stu pracowników, aby ocenić kilka aspektów pracy cyfrowej i odkryto, że pracownicy, którzy obawiają się pominięcia informacji i są nimi przeciążeni, są bardziej narażeni na i .
- Cyfrowe miejsce pracy jest obecnie uznawane za kluczowy strategiczny atut w organizacjach, który umożliwia poprawę wydajności i elastyczności pracowników Trzeba jednak wziąć pod uwagę potencjalne wady pod względem dobrego samopoczucia zatrudnionych, zwłaszcza uwzględniając wielość kanałów i narzędzi komunikacji cyfrowej od czasu Covid - mówi Elizabeth Marsh, autorka badań.
Jak się okazuje, pracownicy, którzy są bardziej uważni w cyfrowym miejscu pracy, odznaczają się lepszą ochroną przed stresem, lękiem i przeciążeniem.
FOMO jest definiowane jako lęk przed pominięciem zarówno ważnych informacji i aktualizacji, jak i możliwości nawiązania relacji i interakcji. jest terminem używanym w odniesieniu do mediów społecznościowych, ale jest też efektem odczuwalnym w miejscu pracy.
Uczestników pytano o ich doświadczenia związane ze negatywnymi skutkami cyfrowego miejsca pracy, które zostały zidentyfikowane jako: stres, przeciążenie, lęk i strach przed pominięciem.
Odkryto, że wśród negatywnych skutków ubocznych, te związane z informacją - zarówno uczucie przeciążenia informacją, jak i strach przed jej utratą - okazały się szczególnie szkodliwe dla dobrego samopoczucia, zarówno bezpośrednio, jak i poprzez zwiększenie ogólnego stresu związanego z pracą cyfrową.
- Nadmiar informacji przepływających przez kanały, takie jak e-mail, intranet lub narzędzia do współpracy, może sprawić, że pracownicy będą się martwić o utratę jakichś danych, a także ulegną przeciążeniu, gdy będą starać się nadążyć. Aby pomóc ludziom poradzić sobie z przytłoczeniem informacją, warto optymalizować zarządzanie danymi i wspierać umiejętności pracowników w tym zakresie - radzi Marsh.
Na podstawie: