27-10-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Idziesz do lekarza i „świecisz się na czerwono”? Szef wypłaca ci nieregularnie pensję? Zastanawiasz się czy w ogóle zgłosił Cię do ubezpieczenia? Czy opłaca za Ciebie składki i od jakiej kwoty? Jeśli chcesz być pewny – łatwo możesz to sprawdzić w ZUS-ie. Zrobisz to także przez Internet nawet nie wychodząc z domu.
W nie dowiemy się, co prawda, czy pracodawca płaci konkretnie nasze składki, ponieważ opłaca je za wszystkich pracowników łącznie, dowiemy się jednak, czy jesteśmy zgłoszeni do ubezpieczenia, od jakiej kwoty i czy nasz pracodawca regularnie przekazuje do ZUS-u raporty miesięczne. Jeśli dowiemy się, ze nasz pracodawca nie płaci za nas składek. To rolą ZUS jest odzyskanie zaległych wpłat od przedsiębiorstwa, w którym jesteśmy zatrudnieni.
O to czy jesteśmy zgłoszeni do ubezpieczenia możemy zapytać podczas wizyty w ZUS. Na sali obsługi klienta, po pobraniu biletu z Systemu Kierowania Ruchem i po okazaniu dowodu osobistego, uzyskamy informację od ręki. Możemy także wystąpić z oficjalnym wnioskiem np. formularzu ZUS ZZU, który jest dostępny w każdej placówce ZUS i na stronie internetowej www.zus.pl, a wówczas pisemna odpowiedź trafi do nas za pośrednictwem operatora pocztowego.
– Najprościej jednak stan swojego konta w ZUS-ie sprawdzić poprzez Internet. Wystarczy–jedna wizyta w placówce ZUS, gdzie pracownik sali obsługi klienta potwierdzi dane osobowe nowego użytkownika PUE. Uwierzytelnienie to jest niezbędne z uwagi na ochronę danych zgromadzonych w ZUS – mówi Elżbieta Kucharska, z-ca naczelnika Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji ZUS we Wrocławiu. – Należy pamiętać, aby przyjść z ważnym dokumentem tożsamości ( lub paszportem). Po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym np. zwolnieniami lekarskimi – dodaje Kucharska.
Warto również pamiętać, że pracodawca ma obowiązek przekazać nam na piśmie – lub za naszą zgodą w formie elektronicznej – informacje zawarte w imiennych raportach miesięcznych za rok ubiegły do 28 lutego roku następnego. Jeżeli uważamy, że dane w informacji nie są zgodne ze stanem faktycznym, możemy złożyć, w ciągu trzech miesięcy od otrzymania informacji, do pracodawcy wniosek o sprostowanie informacji zawartych w raportach. Jeśli przez miesiąc nie uwzględni reklamacji, na nasz wniosek sprawa zostanie rozstrzygnięta przez oddział ZUS-u.
O stanie swojego konta w ZUS-ie dowiemy się również z „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS”, którą co roku ZUS rozsyła do swoich klientów. Otrzymuje ją każdy urodzony po 31 grudnia 1948 r., na którego koncie w ZUS-ie zapisano choćby jedną składkę. Dla osób, które mają założony profil na Platformie Usług Elektronicznych, usługa ta jest dostępna w formie elektronicznej i całkowicie bezpłatna.