Strona głównaPracaPokolenie 50+ na rynku pracy, czyli co mówi teoria, a co praktyka

Pokolenie 50+ na rynku pracy, czyli co mówi teoria, a co praktyka

Teorii na temat pokolenia 50+, zwanego także pokoleniem Silver, jest całe mnóstwo, ale jak to z teoriami bywa – część z nich odbiega od rzeczywistości, opierając się głównie na stereotypach.
Pokolenie 50+ na rynku pracy -  teoria a praktyka Na początek dane z GUS. W 2005 r. osoby po 50. roku życia stanowiły 32 proc. polskiej populacji, w 2015 r. – 37 proc., a w 2025 r. tę barierę wieku przekroczy czterech na dziesięciu Polaków. Z ponad 16 mln obecnie aktywnych zawodowo Polaków, więcej niż 25 proc. z nich ma skończone 50 lat. W uzupełnieniu dane z Eurostatu. Przez 10 lat odsetek zatrudnionych seniorów w Polsce podniósł się z 28,5 proc. do 47,4 proc. To drugi największy wzrost w Unii Europejskiej.

Te dane są obudowane innymi danymi, pochodzącymi od . Okazuje się, że niemal 90 proc. z nich zatrudnia w tym przedziale wiekowym, ok. 30 proc. planuje to zrobić, a tylko ok. 4 proc. w swoim zespole nie ma żadnego takiego przedstawiciela .

Z perspektywy kandydatów, deklaracje pracodawców i dane statystyczne odbiegają od rzeczywistości. Potwierdzają to obserwacje portalu InfoPraca.pl. Przedstawiciele tego pokolenia chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, a te pełne są gorzkich słów, że wiek jest przeszkodą nie do przejścia w rekrutacji, mimo spełnionych wymagań.
Nie powinniśmy różnicować kandydatów ze względu na wiek, ale na ich doświadczenie, na to, co wniosą do pracy, do relacji między pracownikami. To buduje efektywny zespół – mówi Marek Jurkiewicz z portalu InfoPraca.pl.
Dla co dziesiątego pracodawcy poszerzenie zespołu o pracowników 50+ to konieczność, ze względu na deficyt kandydatów młodszych. Nasuwa się refleksja, dlaczego konieczność? Abstrahując od sytuacji demograficznej, która sprawia, że granica wieku pracownika i tak znacząco przesunie się w górę, nie brakuje przecież analiz, wystąpień i komentarzy podkreślających szereg korzyści, jakie wiążą się z zatrudnieniem osób z tego pokolenia. Przemawia za nimi wieloletnie doświadczenie na rynku pracy oraz . Tu liczy się szacunek do pracy, do ludzi. Są skrupulatni, zaangażowani w zadania, wiążą się z firmą, nie szukają zmian. Potrafią też o pracy rozmawiać, czyli przekazywać wiedzę, sygnalizować, co jest dla nich ważne. To sprzyja komunikacji wewnątrz firmy, ale także pozwala wyjść z odpowiednią narracją na zewnątrz, by trafiła w oczekiwania podobnej grupy odbiorców. A z tym jest kłopot, bo działania marketingowe większości firm zdają się celować głównie w młodsze pokolenia, obsadzając seniorów w rolach nieadekwatnych do rzeczywistości. Już wkrótce będziemy mówić nie tylko o specyfice rynku 50+, ale także 60+ i 65+. Miejmy na uwadze, że te grupy różnią się od rówieśników sprzed kilkunastu lat i z pewnością czułyby się zauważone i docenione, gdyby ich wizerunek został odświeżony.

Sceptyczne nastawienie części pracodawców do tej grupy osób może wynikać z łatki, jaką przypinają seniorom osoby rocznikowo młodsze, które w postrzeganiu świata nie wychodzą poza ustalone ramy. Ta łatka to przeświadczenie, że pokolenie 50+ jest co najmniej o krok do tyłu pod względem znajomości nowych technologii, nie ma w sobie chęci do nauki, przyswajania nowych kompetencji, co negatywnie rzutuje na zdolności komunikacyjne z innymi generacjami. A przecież zdolność porozumiewania jest indywidualną cechą każdego z nas. Formułowanie myśli może być nawet znacznie bardziej utrudnione wśród młodych roczników, które muszą wyjść poza świat smartfonów.

Doświadczenie seniorów ma także inny wymiar – to zdolność sprawnego poruszania się w kilku obszarach jednocześnie. Mogą zatem z powodzeniem pracować w pełnym wymiarze godzin, jak i dostosować się do elastycznego grafiku. Dodatkowy czas pożytkują na dokształcanie się, co pracodawcy powinni uwzględnić, proponując pokoleniu 50+ dodatki pozapłacowe.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Kosciol.pl
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X